Ozzie! Part II: Weekje op de boerderij in Krambach

15 juni 2010 - Forster-Tuncurry, Australië

Hoi allemaal,

Na een korte vlucht waren we weer op ons oude en vertrouwde plekje, Sydney! De zoektocht naar een auto kon beginnen. Gelukkig was er hulp uit Nederland aangekomen, Michel kon ons helpen bij het vinden van een goede auto. We hadden zelf al enig vooronderzoek gedaan, maar veel wijzer werden we er niet van. Nadat ons oog was gevallen op een campertje en de motor volgens Michel ook goed bleek te zijn, kon het afdingen beginnen. Het einde van het seizoen was immers aangebroken, dus een moeilijke tijd om auto's te verkopen. Voor ons een voordeel dus! Uiteindelijk hebben we de camper voor minder dan helft van de vraagprijs gekregen. Nu was ze van ons, Hilde! Aangezien we de naam niet passend vonden voor ons en we er een Nederlands tintje aan wilden geven, hebben we haar gedoopt tot Hilde Maxima!!! Hopelijk blijven we tevriend met haar tot het einde van onze trip in Australie. Om ons nieuwe bezit te vieren en onze Nederlandse vrienden te verwelkomen, zijn we s'avonds op stap geweest. Het deurbeleid was voor onze twee nieuwelingen uit Nederland erg verrassend. Het is hier namelijk normaal om je altijd te legitimeren als je ergens naar binnen wilt, zelfs op onze leeftijd! Tevens denken ze in te kunnen schatten of je teveel gedronken hebt en weigeren je dan. Wat gebeurde met een van de Nederlandse meisjes die ook met ons mee was. Ons zal dit natuurlijk nooit overkomen! :)

Nu kwam de eerste uitdaging: de grote stad Sydney uitkomen. Son achter het stuur en Jits als navigator. Deze taakverdeling leverde een 1,5 uur durende rit op om de stad uit komen. Het is niet makkelijk om aan de linkerkant van de weg te rijden met het stuur aan de rechterkant en geen stoepranden te raken. Uiteindelijk de snelweg gevonden en konden we onze rit naar de volgende bestemming voortzetten. We hadden werk geregeld voor een week op een boerderij, in Krambach (nog kleiner dan Lunteren haha). Na nog een paar uur rijden, kwamen we aan... in the middle of nowhere.. Maar onze eerst rit hadden we samen met Hilde Maxima overleefd. We zijn terechtkomen op een boerderij van een vader met drie kinderen en met een kudde van 500 koeien. De stieren worden gebruikt voor het vlees. Ook zijn er nog andere dieren, zoals paarden, kippen, een kat, kakkerlakken, muizen, spinnen, walibi's en hele mooie vogels. De bedoeling van ons verblijf hier is ervoor zorgen dat het huis netjes is, er lekker gegeten kan worden en helpen met taken rondom de boerderij. In ruil daarvoor kunnen we gratis overnachten en eten en krijgen we genoeg tijd om te relaxen.

Ons eerste nachtje op de boerderij hebben we in ons eigen campertje doorgebracht, brrrr dat was koud! De andere nachten kregen we onze eigen caravan achter de boerderij. Niet veel warmer dan ons campertje, maar wel ietsje ruimer. De volgende ochtend gingen we mee de bergen in, naar een huisje wat ze aan het bouwen zijn. Daar werden we meteen aan het werk gezet, we moesten een hele grote berg hout verplaatsen. Na een uurtje werk, bleek dat het alweer te zijn voor de dag. En om 11 uur werd de werkdag afgesloten met een biertje. We deden maar alsof dat ook voor ons heel normaal is. De volgende dag werd Jits wakker met een dik en rood oog. Na een bezoek aan de dokter bleek het een ontsteking aan het bindvlies te zijn. Met antibiotica zou het weer over gaan. Sonja werd ondertussen beziggehouden door achter op de motor door de weilanden te gaan om de koeien naar een andere wei te brengen. Erg mooi om te zien dat de koeien zich verplaatsen door het getoeter van de motor. Een paar van de koeien moesten uiteraard wel opgejaagd worden omdat ze geen zin hadden om zichzelf te verplaatsen. Verder moesten er ook wat hekken gerepareerd worden zodat de koeien niet konden ontsnappen.

De rest van de week hebben we een beetje geklust om de boerderij en op de berg. Ook hebben we op een motor leren rijden. Weliswaar niet zo'n grote, maar de snelheid was er niet minder om. Verder hebben we ook veel uurtjes doorgebracht in de keuken: pannenkoeken bakken, muffins maken, appeltaart bakken. Op onze vrije dag zijn we naar een strand in de buurt gegaan en werden we verrast door de aanwezigheid van dolfijnen. Helaas zijn ze te snel om te fotograferen, dus kunnen we jullie er geen beeld bij geven..

Ook zijn we een dag ingezet als oppas. Op de boerderij was ook een Zwitsers gezin: een moeder met twee kinderen. We hebben een dagje met deze kinderen doorgebracht en dat was vermoeiender dan alle andere dagen bij elkaar! Maar we hebben er wel weer een adresje bij voor ons Europetrip. De kinderen vonden het blijkbaar wel geslaagd met ons.

Na een weekje op de boerderij zijn we wel weer toe aan wat leven om ons heen en we gaan dan ook vandaag of morgen weer verder. We hebben een druk schema voor de aankomende dagen, want we willen zaterdag in Brisbane zijn voor de volgende voetbalwedstrijd. We hebben ons namelijk laten vertellen dat daar een Holland House is, lijkt ons erg gezellig! Maar op de weg naar Brisbane moeten we ook nog wat stops maken om dingen te zien, dus we moeten opschieten! De tijd vliegt hier namelijk echt voorbij.

We hopen jullie snel weer een nieuwe update te doen over onze aankomende drukke week.

Liefs Son en Jits

PS. er staan ook weer nieuwe foto,s op, in de map Ozzie Part I!

1. Monique:
    Hey meiden!

Wat een leuk verhaal weer! Ik zie jullie al helemaal die kudde koeien wegdrijven haha! Weer een ervaring rijker!
    Doe voorzichtig op de weg met Hilde Maxima en veel plezier in Brisbane!

Dikke kus
  2. christel:
    15 juni 2010
    na al deze ervaring zijn jullie bij terug komst wel klaar voor een eigen boerderij en wat kiddies merk ik al ;)
    ach het is wel weer eens wat anders he, maar ik kan me wel voorstellen dat jullie nu weer toe zijn aan wat meer leven!
    have fun bij jullie vervolg en een holland house zou trouwens wel echt leuk zijn!

kusj
  3. Sanne:
    Hey ladies,

Super leuk om weer de verhalen van jullie te lezen en de foto's te zien!! Zo krijg ik het gevoel dat ik jullie ervaringen ook een beetje mee maak!

Maxima is top!! Heel gaaf!

Heel veel plezier! En....hoe gaat het met de mannen?!

Liefs,

Sanne
  4. Marjon:
    15 juni 2010
    Super leuk om jullie verhaal weer even te lees met bijpassende foto's.
    Aan de koeien te zien dacht ik even dat jullie stiekem in ergens in Nederland zitten maar helaas hebben wij nergens zo gaaf uitzicht!!!
    Kijk uit naar het volgende verhaal...
    Dikke kus voor jullie
  5. Wilbert:
    Hay Dames,

Zo te zien en te lezen vermaken jullie je wel.Gaaf campertje hoor.
    Wel grappig dat jullie ook wat hebben met het boeren leven, zit er hier de hele week in.
    Kan je daar niet wat fruit gaan plukken, is wel leuk en gezellig werk.

Toen ik jullie bezig zag op die motor en die koeien dacht ik meteen aan die serie Mcleods daughters. hahahaha

Dames geniet er van, wij slaan ons hier door de WK heen.

Gr. wilbert ;-)
  6. Mireille:
    16 juni 2010
    Hey Jits en Son,
    Wat een geweldige verhalen:) HAVE FUN!!!!!!!!! dikke kus reille
  7. Anne:
    Hey Jits en Sonja,

Wauw, geweldig wat jullie allemaal meemaken! Ik ben jaloers!! Als jullie de camper over een paar maanden gaan verkopen, ik ben geïnteresseerd! Als jullie 'm naar Nederland kunnen sturen.. ;) Ben benieuwd wat de volgende bestemming zal zijn.
    Liefs Anne
  8. Edward & Nicole Moens:
    Edward & Nicole Moens:
    17 juni 2010
    Wat een leuke ervaringen en beelden echt ongelooflijk wat mooi we zijn echt jaloers leuk dat het zo goed verloopt allemaal en dat jullie hier en daar wat geld kunnen verdienen met ook zeker leuk en origineel werk haha echt grappig vooral die koeien wegjagen net mcleods daughters echt fun! Dus als jullie weer in NL gaan we onze motorrijbewijzen halen?
    he tot horens en ziens op skype...
    geniet er van wat een leven!!!

xXx aan jullie beiden Liefs Edward&Nicole
  9. Edward & Nicole Moens:
    17 juni 2010
    ps: wat een leuk campertje Prima toch?
    geen belasting(tax) betalen zeker?
    diesel lekker zuinig!
  10. Lioneltje:
    3 juli 2010
    Hoi hoi!!
    Wat maken jullie toch leuke dingen mee!!! Ben echt jaloers!! hihi!!! Wel knuffelen met een koala he, in Brisbane!!!! Heb ik ook gedaan, toen ik in mama haar buik zat!!! hihi!!!
    Heb nog een nieuwtje. Ik krijg een broertje of zusje erbij!! Leuk he??!!!
    Nou doen jullie wel voorzichtig met alles!!! Dikke knuffel Lionel!!!
  11. Monique:
    5 juli 2010
    Hey lieverds!

Wat zien jullie er stoer uit als echte boer'n trien'n!! Haha! Helemaal top! Son, jij gaat vast helemaal los met al die paarden of niet?! En Jits.. hebben ze jou al 'raar aangekeken'! Haha!
    Have fun schatjes!!!!

Dikke kus!!