Happy New Year!!

26 januari 2011 - Vientiane, Laos

HAPPY NEW YEAR!!!

Wederom onze welgemeende excuses voor het vertraagde verhaal! J Maar inmiddels zijn jullie dat al wel gewend van ons. Oorzaak: Thaise tijden kloppen nooit en we hebben het nou eenmaal erg druk!

Na een boot- en een busreisje van een dagje kwamen we aan op Ko Chang. Het bleek erg druk te zijn, maar uiteindelijk vonden we een mooi roze bungalowtje. Het enige nadeel: het bed was van steen. Dat werd dus weer zoeken naar een nieuwe verblijfplaats. Ons geluk waren onze Nederlandse buurmeisjes. Hoe klei n is de wereld, twee van de vier kwamen uit Ede! Zij hadden gehoord van een mooi plekje ietsje buiten het feestdorpje.  Daar aangekomen bleek het zeker een mooi plekje te zijn, het leek verdacht veel op PARADISE!! Uitzicht op zee, veel palmbomen en een zwembad! Wij zouden ons daar nog wel eens goed kunnen vermaken. Een andere leuke bijkomstigheid was dat we al snel een soort kamp Holland hadden gecreeerd , in  totaal waren we met een groep van zo’n 10 Nederlanders.  We hebben een gezellige week met z’n allen gehad: scooter gehuurd, het eilandje rond gereden en alle mooi strandjes bekeken en als goede afsluiter bleek er een groot feest te zijn.  Van te voren hebben we gezellig met z’n allen geborreld en daarna werden we afgezet bij het feest. Het begon allemaal erg gezellig en de buckets bleven maar komen. Op het moment dat er een Nederlandse DJ aan het draaien was, werden we verrast met een enorme wolkbreuk! Dit hield in: binnen 5 minuten doorweekt! De DJ stond in de open lucht dus de muziek ging uit. De Thaitjes probeerden met een zeiltje de apparatuur droog te houden. Natuurlijk was er geen taxi meer te krijgen, dus wij probeerden te schuilen onder een palmboom. Gelukkig zat het ons een keertje mee en hield de regen na een half uur weer op, begon de muziek weer en hebben tot in de laatste uurtjes gedanst! Na nog een kleine afterparty bij ons in het zwembad, konden we de avond voldaan afsluiten.

Na dit paradijselijke weekje, was onze volgende bestemming Chiang Mai! Daar aangekomen, hadden we al snel een andere Nederlandse vriend gevonden: Jelle. Aangezien het voor ons de hoogste tijd was om iets actiefs te doen en niet te zitten , roken en biertjes te drinken, besloten we twee dagen de jungle in te gaan. Al snel  kwamen we erachter dat wij perfect in de groep van twee dagen pasten en waren we blij dat we ons niet bij de strebers van een driedaagse tocht hadden gevoegd. We werden opgezadeld met twee Duitse jongens en een Franse jongen. De eerste dag bestond voornamelijk uit wandelen, wandelen en wandelen. Aan het einde van de dag kamen we aan op de plek waar we de nacht door moesten brengen: een hutje in de bergen met een paar stenen matrassen, een klamboe en drie dekens pp. Dat was niet zo veelbelovend. Er zat maar een ding op. Na lekker gebadderd te hebben in de ijskoude rivier, was het tijd voor bier. Na een heerlijk zelfbereid maaltje met de plaatselijke inwoners, vonden zij het tijd dat wij hun eigengemaakte rijstewijn gingen proberen. Dat was niet niks en misschien zouden we het nog wel eens nodig kunnen hebben als het echt zo koud ging worden. Helaas heeft het er niet toe bijgedragen dat we een goede nachtrust zouden krijgen. Het was nog steeds TE koud en we voelden nog steeds TE goed dat het geen comfortabel bed was. De volgende dag stond er weer een leuke wandeltocht op ons te wachten, maar deze dag waren we iets minder enthousiast. Wederom hadden we ook weer eens regen. Na een paar uur wandelen zat het er gelukkig op en was het tijd voor ontspanning: een ritje op een olifant. Eenmaal terug in Chiang Mai besloten we meteen de volgende dag naar een leuk dorpje verder in het noorden te gaan: Pai. Het werd tijd dat onze vriend Jelle ook wat meer ging zien dan het Guesthouse en we hebben hem dan ook maar mee op sleeptouw genomen. Tijdens onze scootertocht kwamen we erachter dat het in de bergen erg koud was. Gelukkig waren we voorberied en konden we ook onze jassen weer eens aan. Uiteindelijk kwamen we aan in Pai: een superleuk hippiedorpje waar gelukkig wel weer de zon scheen.  Na een korte zoektocht en wat veel te harde bedden gevonden te hebben, kwamen we uiteindelijk aan bij een super leuke tent op palen met een eigen kampvuurtje voor de deur en uitzicht op de bergen! We waren weer eens helemaal in ons element. Na een paar biertjes bij ons vuurtje hadden we besloten de volgende dag te gaan scooteren naar de Long Necks (die vrouwen met die ringen om hun nek, die daardoor heel lang zijn!) Zo gezegd zo gedaan, het was immers maar 100km. Maar zoals alles in Thailand duurde het langer dan gepland. Na 3,5 uur slingerend berg op en af te gaan, hadden we ze eindelijk gevonden. Na een paar foto’s rijker moesten we toch echt vaart maken om terug te gaan, aangezien het al donker werd... Bij aankomst terug in Pai waren we dan ook lichtelijk onderkoeld. De volgende dag zetten we onze trip voort naar het zuiden om daar kerst op een leuk eiland te gaan vieren, Ko Tao genaamd.

Na een hele lange reis met trein, taxi, bus, boot, taxi waren we bijna 48 uur later op Ko Tao, het eiland wat bekend staat om zijn vele duikmogelijkheden. Na een paar dagen werden we vergezeld door Nikki en Merel die we uit Ko Chang kende.  Kerstavond zijn we gezellig op stap gegaan gewapend met kerstmutsen en leuke brillen. De volgende ochtend hebben we een eigen ontbijtje geprepareerd, achteraf was het misschien goedkoper gewoon uit ontbijten te gaan, maar dit gaf wel een kerstgevoel.  Al snel voegde er meerdere NL-ers zich bij ons: Joost, Maartje en Kim, wie ook allemaal naar Ko Phangan zouden gaan voor oud en nieuw. Maar eerst gingen we de duik mogelijkheden nog ontdekken. We kozen maar voor de middag duik, die tijden pasten ons natuurlijk iets beter...  J Er stonden 2 duiken op de planning, bij de eerste moesten we weer een beetje wennen de laatste was immers in Australie geweest.  Maar dat was gauw gebeurt, daarna was het optimaal genieten. We hebben weer vele mooie kleurrijke visjes gezien! Natuurlijk is het iets te veel om ze bij naam te noemen, maar het was de moeite waard. De volgende dag was het tijd om naar Ko Phangan te gaan en dat eiland eens te gaan ontdekken.

Na een boot reisje waren we op de plek voor het feest van de jaarwisseling, de full moon party. Het eiland staat dan ook voornamelijk bekend om zijn feestjes. Wij waren zo slim niet in dat centrum een bungalowtje te zoeken maar een dorpje verder op, wederom lekker aan het strand! De volgende opdracht was een scooter huren, wat echter ook zo gebeurd was. Aangezien wij dachten dat er meer was als feesten zijn we een lekker gaan toeren op de scooter naar het noorden. Daar zaten ook onze vrienden van Ko Tao. Met hun hebben we een dagje de mooiste strandjes van het eiland bekeken.  De afsluiting van de dag was een pool party aan het strand! Tja het moet niet gekker worden. De volgende dag moesten  we een pak zien te vinden voor oud en nieuw, aangezien het allemaal fluoriserend is en wij met een groep van +/- 15 NL-ers kozen wij met z’n allen de kleur oranje!  We waren er helemaal klaar voor. De avond begon om 18uur lekker aan een kampvuurtje met wat buckets en oranje verf. Binnen de korste keren zaten we vol met molens, tulpen en andere figuren. We kwamen echt uit voor ons land! Om 10uur richting strand gegaan, het hele strand stond vol met feestende mensen.  Het feestje ging door tot in de vroege uurtjes, het werd weer licht! Erg gezellig met als enige nadeel dat mensen niet helemaal meer nuchter zijn en buckets weg gooien. En wie ving er een op met haar gezicht, inderdaad Jitske. Ze bracht het er vanaf met een flinke tand door de lip en een litteken op haar wang, die gelukkig inmiddels al aardig bij is getrokken! De volgende avond was het tijd voor een groepdiner, aangezien we allemaal onze eigen weg weer gingen vervolgen en dus afscheid moesten nemen van iedereen.

Aangezien ook Sonja’s laatste week eraan kwam besloten we nog een weekje terug te gaan naar paradijs Ko Chang. Om daar nog even wat bij te kleuren en te ontspannen. Na een reis van meer dan 24uur waren we er eindelijk weer. Deze week hebben we alleen maar op het strand gelegen, gelezen en gegeten. De laatste dag gingen we nog mee met een boot trip naar wat snorkel plekken en eilandjes, wat erg mooi was! Toen was het tijd om naar Bangkok terug te gaan en voor Sonja hield dat in laatste inkopen doen en op naar huis. Het afscheid viel zwaar, na 9 maanden alles gedeeld te hebben. Maar wetend dat we elkaar snel weer zien en een onvergetelijke reis samen hebben beleefd! Sonja werd door veel vrienden en familie opgehaald op schiphol, en s’avonds was er een leuk feestje geregeld in de Bo, dat is wel warm thuiskomen, met als enige nadeel dat de temperatuur wel erg laag is op het moment. Jits is haar reis aan het vervolgen door Laos, Vietnam en Cambodja nog te gaan bekijken.

Voor de laatste keer,

Heel veel liefs Jits EN Son