Ons leven in Azie!

21 november 2010 - Bangkok, Thailand

Hoi bevriezende Nederlanders,

We hoorden dat in Nederland de eerste sneeuwvlokjes in zicht zijn.. Hier hangt de lucht vol met smog en uv-stralen. J Momenteel zitten we in Bangkok,  de stad in het land van de vrijheid. Alles mag en alles kan: half man half vrouw zijn,  geen verkeersregels en de buddha’s aanbidden om het leven in het gareel te houden.

Maar eerst gaan we even terug in de tijd.. Na Bali zijn we naar Singapore gegaan.  Wat een contrast met Bali! Alles is schoon, geen vuiltje op de grond, niet roken binnen een straal van 10 meter van gebouwen en vooral veel grote en dure shoppingmalls. Ook hier hebben we alle toeristische trekpleisters een bezoekjes gebracht: Little India, Chinatown, Holland Village, Bugis Street, Orchard Road en ga zo maar door. Sonja’s verjaardag kwam in zicht dus we moesten even een kleine planning maken; wat te zien en wat te doen. Aangezien Sonja’s moeder nog ergens in Maleisie rondzwierf, zouden we haar een bezoekjes rond die tijd brengen.

Het leukste leek ons om naar Maleisie te gaan met de trein. Zo gezegd zo gedaan. De treinreis zou zo’n 6 uur duren, maar bij ons liep dat natuurlijk weer uit naar 12 uur. Treinen in Azie zijn niet zo snel als dat wij in Nederland gewend zijn. De vertragingen zijn dus wel vergelijkbaar. Uiteindelijk aangekomen in een klein dorpje in Maleisie, Ipoh. De volgende dag zijn we met een privechauffeur een tocht gaan maken langs tempels, tempels, tempels en nog meer tempels. Heel interessant allemaal maar wij nuchtere Nederlanders hadden aan 2 tempels ook wel genoeg gehad. Daarbij was onze gids erg vermoeiend. Een oud mannetje dat ons bij alles wat we zagen advies gaf (lees: dwong) om ergens te poseren voor DE perfecte foto. 100 tempels en 500 foto’s later werden we eindelijk weer bij ons hotel afgezet. Snel de tas ingepakt, want we wilden snel weer verder.  Einde van de dag kwamen we aan in de Cameron Highlands: de theeplantages van Maleisie. Ook hier hebben we ons als de perfecte toerist gedragen. We hebben een interessante tour door de prachtige theeplantages en theefabriek gehad, een wandeling door de Mossy rainforrest en aan het einde van de dag een bezoekjes gebracht aan de Butterflyfarm. Hier bleken echter niet alleen maar vlinders te zijn, maar de meeste enge beesten te zitten. En dan verwachtten ze ook nog van je dat je daarmee op de foto gaat.

Onze reis vervolgde zich verder naar het Maleisische eiland Penang.  Dit was de plek waar Sonja haar 27e levensjaar is ingegaan. Dit hebben we gevierd in een hele drukke bar (lees: we waren de enigen). We was er een karaokeavond, dus Sonja heeft goed voor zichzelf gezongen. Door het hotel was er wel een heerlijke taart geregeld. Penang bleek niet het eiland van de zon te zijn, dus we zijn snel weer verder gegaan.  Het eiland Langkwai was onze volgende bestemming. Op Langkawi hebben we eindelijk weer genoten van de zon, het strand, de zee en natuurlijk de beruchte cocktails tijdens zonsondergang.  Na Langkwai hadden we het plan om het noordoosten van Maleisie in te gaan. Helaas was het ons niet gegund, dat deel van het land was afgesloten vanwege een monsoon. Wat overbleef was een bezoekje te brengen aan de stad Kuala Lumpur.  Wederom een enorm grote stad met alle daarbij behorende bezienswaardigheden, een uitgebreid stapleven en veel winkels. Jullie kunnen begrijpen dat het ons hierdoor op het momenteel financieel wat tegenzit. Jitske heeft ook eindelijk haar ritje op de olifant mee mogen maken en als klapper ook nog een plonsje mogen maken met olifanten.

Vanuit Kuala Lumpur hebben we de bus naar Singapore genomen en vanaf daar zijn we met het vliegtuig naar Bangkok gegaan. We zijn een week geleden in Bangkok aangekomen en hebben hier al de nodige dingen gedaan:  op de fiets door Bangkok, marktjes bezocht,  tempels gezien, Thaise massages gehad en heerlijk bij het zwembad op het dak van het hotel gelegen.  Bangkok is trouwens De stad van het afdingen,  hier zijn inmiddels al goed in getraind.  Als je met de tuk tuk ergens heen wil, kan je dat voor een prikkie doen. Dit betekent echter wel dat je voordat je je bestemming bereikt hebt 2 uur verder bent. Ze krijgen namelijk commissie als ze toeristen droppen in juweliers, kledingmakers etc. Hier zijn we dus 1 keer ingetrapt, maar daarna nooit meer! Wil je iets in een winkel kopen, dan wordt er van je verwacht dat je het spel met de rekenmachine meespeelt.  Ze toetsen het bedrag wat zij van jou willen hebben in op hun rekenmachine en vervolgens mag jij jouw bod uitbrengen. Een hele sport en een hele kunst op je niet te laten oplichten. Soms heb je geluk en soms is je potemonnee zo leeg.

Morgen komt Nicole aan in Bangkok en vervolgens zullen we met z’n drieen dinsdag met de bus naar Phuket gaan.  Daarna staan Ko Phi Phi en Krabi op de planning. De aankomende twee weken zullen dus in het teken staan van relaxen op prachtige eilandjes.

Succes met het sjaal- en mutsenweer in Nederland.

Laa kàwn!

Son & Jits

1. christel:
    21 november 2010
    Meiden!

Ik lees het al wel....Jullie hebben de laatste tijd weer veel mee gemaakt! leuk hoor al die verhalen over tempels, tempels en tempels, maar wel een beetje jammer dat er geen tempel terug te vinden is op jullie foto's!
    Gelukkig hebben jullie ook de zon weer gevonden, je reken tenslotte op mooi weer he!
    Hier is het idd wat kouder, maar de laatste tijd gelukkig droog, dus goed te doen hoor!
    Meiden veel plezier bij jullie volgende bestemmingen en natuurlijk met Nicole, geniet er van!

xxx
    christel
  2. Bianca:
    21 november 2010
    he schatties,

super leuk om jullie verhaal weer te lezen! er zit natuurlijk nu veel herkenbaarheid in voor mij. foto's zien er ook weer leuk uit, maar het lijken er wel steeds minder te worden he ;)
    owja son, nu geen wandelend blad kapot gemaakt ;) haha
    heel veel plezier in thailand en lekker relaxen he ;) veel plezier met nicole, leuk om weer wat bekenden te zien he!
    owja mijn internet doet het! tada techneut dat ik ben he haha ;) maar ik kan dus weer volop mailen!

dikke kus bianc
  3. Jitske:
    23 november 2010
    Helaas maken de Aziatische landen het ons steeds moeilijker om foto's te uploaden op de site. Daarom zijn het er vaak zo weinig.. :( Zullen proberen er binnenkort weer nieuwe bij te zetten! :)
    Xx