Laos en Vietnam!

3 februari 2011 - Hoi An, Vietnam

Hallo allemaal!!

De eerste update die ik stuur in mijn eentje, vreemd hoor!

Na het afscheid van Son in Bangkok ben ik meteen dezelfde avond de nachttrein ingestapt richting Vientiane in Laos. In tegenstelling tot wat ik geboekt had, kreeg ik een bed in een airco coupe. Ik heb ruim 14 uur bibberend en met kippenvel gezeten. Ach ja, is weer eens wat anders dan het warme gevoel uit Thailand. Na een lange reis in de trein, waarin ik overigens een van de weinige blanken was, kwam ik aan in Vientiane. Ik had tijdens mijn treinreis al besloten dat ik geen zin had om daar nu wat tijd door te gaan brengen, geen zin in weer een stad. Dus meteen weer de bus ingestapt richting Vang Vieng. Onderweg naar hetbusstation kwam ik een Brits echtpaar tegen die een beetje verdwaasd met hun Lonely Planet rondliepen. Ze bleken ook naar Vang Vieng te willen. Dus met mijn twee nieuwe bejaarde vrienden op zoek gegaan naar een bus. En waren nog precies drie plekken vrij in een minibus, die verder volgepropt zat met Koreanen en 1 Zweeds meisje. Na een 4 uur gehobbeld te hebben, eindelijk mijn bestemming bereikt: Vang Vieng. Vang Vieng is een dorpje dat bekend staat om het tuben. Met een tube (opblaasbare band) ga je de rivier over langs allemaal verschillende barren. Je weet echt niet wat je ziet!

De meeste barren zijn ook nog voorzien van een of andere glijbaan of andere atrractie waar je dan mee het water in kan springen. De eerste twee dagen ben ik ook met de tube alle barren langsgegaan, de derde dag (jaja, ik kon er geen genoeg van krijgen) ben ik het gewoon lopend gaan doen. Mijn verjaardag heb ik ook mogen vieren in de tube, zal deze dag niet snel meer vergeten! J De eerste dagen in Vang Vieng ben ik veel methet Zweedse meisje uit de bus opgetrokken, heb met haar ook een kamer gedeeld wat natuurlijk weer scheelde in het geld! Alleen reizen kan anders best wel duur zijn. De derde dag tuben, kwam ik nog 3 meiden uit Nederland tegen die ook richting het noorden van Laos gingen.

De volgende dag dus weer de bus in richting Luang Prabang! Het idee was om daar een roadtrip te gaan doen op de brommer. Helaas bleek het veel te duur te zijn daar. Uiteindelijk hebben we besloten om dan maar een trekking te doen van 2 dagen. De eerste dag hebben we voornamelijk gewandeld door de Bergen en zijn we onderweg bij verschillende dorpjes langsgegaan om te zien hoe de mensen daar leven. Indrukwekkend om te zien hoe hun leven verschilt van dat van ons. De houte hutjes waar ze in wonen, de kleine kinderen die al aan het werk zijn, het wassen van kleding in de rivier, het jagen op dieren in het bos, het onderling ruilen van levensmiddelen… Wel erg mooi om te zien. Maar andersom vonden zij het ook prachtig om ons van top tot teen te bekijken. Aan het einde van onze wandeling kwamen we aan in een dorpje waar we zouden gaan overnachten bij een familie. In het begin was het een beetje wennen aan elkaar, want communiceren kan je bijna niet, maar als snel wenden we aan elkaar. De hele familie was complete en we hebben met z’n allen binnen op de grond gegeten. Meubels kennen ze niet! Het bier en de Lao Lao (whiskey) kwam al snel te voorschijn. Het is een gewoonte in Laos om allemaal uit hetzelfde glaasje te drinken. Het glaasje bleef dan ook gedurende heteten de kringrond gaan en werd steeds weer goed gevuld! Whiskey is niet een van mijn favoriete dranken, maar afslaan is ook zo onfatsoenlijk. Verder wordt er constant op gelet of je bord of gals niet leeg is. Als dit namelijk wel het geval is begint de hele familie druk te doen en is je bord of glas zo weer gevuld! Na het eten was het tijd om met de hele familie naar een festival te gaan. Geweldig om te zien hoe het gaat. Iedereen zit met de hele familie aan een tafel. De drank vloeit hier rijkelijk en om de minuut wordt er wel geproost (leterlijk na elke slok die je hebt genomen)! Maar rustig zitten zat er niet echt bij. Het is hier gebruikelijk om iemand ten dans te vragen met sort van buiging. Degene die je vraagt, daarmoet je vervolgend het hele nummer mee dansen en het is niet gebruikelijk om aandacht te hebben voor anderen. Het dansen is voornamelijk een beetje meewiegen met de muziek en draaiende bewegingen maken met je handen. Na afloop van het nummer moet je dezelfde buiging doen en dan gaat iedereen weer terug naar zn plek. Een paar minuten later komt er weer een nummer en gaat hetzelfde riedeltje weer opnieuw. Aangezien wij de enige blanke vrouwen waren stonden we ongeveer nonstop op de dansvloer, met jonge meiden tot oude mannen tegenover ons. Na het feest gingen we met de hele familie naar huis en konden we ons knusse bedje opzoeken. Een paar dunne matjes naast elkaar en lekker dicht tegen elkaar aan liggen. De volgende ochtend zijn we na het ontbijt de kayak ingegaan. Dag twee zouden we namelijk terug gaan kayakken. Na een aantal uur peddelen waren we blij dat we er waren. Moe maar voldaan kunnen we terugkijken of een super ervaring!

De volgende dag zijn we de bus ingestapt naar Hanoi, niet wetende dat dit een helse tocht ging worden.. We waren een van de weinigen blanken. De rest van de bus zat vol spleetogen!
J DE hele busrit werd er geschreeuwd naar elkaar in de bus, er werd gestopt voor van alles en nog wat behalve voor eten of toiletbezoek, het was enorm koud in de bus en er waren geen dekens, midden in de nacht werd ons mede gedeeld dat we even 3 uur moesten wachten, er warden continue allerlei goederen de bus in- en uitgeladen (inclusief zakken met beesten erin), er werd onderweg gestopt en werd ons gevraagd even te checken of onze spullen nog in de bus zaten, de volgende dag werd er om 1 uur s’middags pas gestopt voor ontbijt… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar samengevat was het dus echt een VRESELIJKE rit! Midden in de nacht kwamen we aan in Hanoi, ook daar was het koud!! Helaas geen warme kleding meer bij me, dus het bevriezen! In het centrum een super mooi hostel gevonden en we hebben dan ook heerlijk geslapen! De volgende dag Hanoi gaan verkennen, wat een stad vol chaos! Er wordt door iedereen op de brommer of in de auto naar elkaar getoetert, oversteken is ook echt een sport op zich! Na 3 dagen hadden we wel genoeg gezien van de stad en waren we weer een beetje bijgekomen van de busrit. Tijd voor wat anders! We zouden het weekend doorbrengen op een boot en naar Halong Bay gaan! Veel positieve verhalen over gehoord en het is ook een geweldig weekend geworden. Het was de eerste dag sinds een tijd dat er weer ‘mooi’ weer was op Halong Bay en je dus ook goed zicht had. Eindelijk hadden we eens geluk! Twee heerlijke dagen op de boot gehad met veel leuke mensen, lekkere drankjes en gezelligheid! Na Halong Bay zijn we verder gegaan naar Hoi An, een dorpje wat bekend staat om het groot aantal tailors. Tijd om kleding te laten maken dus!!Helaas hadden wij het ook hier niet getroffen… Het was namelijk TET, vakantie vanwege het Chinese Nieuwjaar. Veel tailors werkten nu niet en alles was daarom 3 keer zo duur als normaal! Jammer voor ons! Uiteindelijk dus niet zo veel voor zo weinig geld laten maken als gepland. Wel waren we dus een van de gelukkigen die dit jaar twee keer oud en nieuw mochten vieren! Maar wat gaat het er hier anders aan toe dan in Nederland zeg, wat dat betreft kunnen ze nog veel van ons leren! J Om twaalf uur is er vuurwerk waar iedereen een half uur naar blijft staren zonder elkaar ook maar gelukkig nieuw jaar te wensen. Vervolgens is het in alle barren ook uitgestorven. In Vietnam viert men het voornamelijk overdag met de hele familie. Maar goed, dat hield ons toch niet tegen om een leuk feestje ervan te maken! Vandaag weer even bijkomen daarvan. Morgen hopelijk de bus in naar de volgende bestemming: Nha Trang. Daar wordt het weer tijd voor het strand en schijnt het ook mooi weer te zijn!

Tot de volgende update maar weer!!

Liefs Jits

Oh ja… voor degene die het nog niet weten… Ik heb mijn ticket naar Nederland geboekt en nu staat het vast. Mijn geweldige trip is over 4 weken afgelopen, 3 maart ben ik weer in Nederland! Dus vanaf nu ga ik dubbel zoveel genieten van alles!

PS. Foto's probeer ik binnenkort te doen, maar wil nu niet lukken! Wel weer nieuwe foto's op facebook!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sonja:
    3 februari 2011
    Leuk verhaal!! Mis je! Engeniet nog ff!!! Dikke kus son
  2. Willemijn:
    9 februari 2011
    Hi Jits,

Wat een verhaal joh! Echt gaaf! Ga nog even lekker genieten en tot snel in NL!

Liefs Will
  3. Bianca:
    9 februari 2011
    hee schattie,
    klinkt weer super leuk en ook wel weer erg spannend alleen. maar goed dat je weer snel nieuwe contacten hebt gelegd. geniet nog van je laatste paar weken!
    dikke kus
  4. Dini en Roel:
    16 februari 2011
    Geniet nog 14 dagen van alles daar in Vietnam,(wat is buiten rijst er aan groente) en heel veel sterkte met je terug reis.
    We zullen je stukjes missen,op deze manier kwamen we
    nog een beetje uit de Wielewaallaan.
    Bedankt dat we het mee mochten beleven.
    Groetjes Roel en Dini